Znalosti spotrebiteľov sú nevyhnutné na podporu cirkulárnej ekonomiky
Nedávny prieskum spoločnosti DNV odhalil, že spotrebitelia majú čoraz väčšie vedomosti o cirkulárnej ekonomike a ich postoj k nej je vo všeobecnosti pozitívny.
- Z tých, ktorí sú oboznámení s cirkulárnou ekonomikou, len 45 % uvádza rozsiahle znalosti a aktívnu účasť.
- 60,9 % získava informácie z médií a sociálnych médií.
- Len 1 z 5 získava informácie priamo od výrobcov a dodávateľov.
- 48,1 % kupuje výrobky s recyklovanými vlastnosťami.
- 62,9 % uprednostňuje nákup menšieho množstva alebo second-hand výrobkov.
Høvik, 18. január 2022 – Nedávny prieskum spoločnosti DNV odhalil, že spotrebitelia majú čoraz väčšie vedomosti o cirkulárnej ekonomike a ich postoj k nej je vo všeobecnosti pozitívny. Dôvera v spoločnosti však vyžaduje posilnenie a na zvýšenie angažovanosti a aktivít sú potrebné ďalšie inovácie a legislatíva.
„Povedomie je kľúčové, ale následné správanie spotrebiteľov ovplyvnené ich znalosťami je rozhodujúce pre to, aby sa cirkulárna ekonomika stala realitou. Nakoniec sú to práve tieto znalosti, ktoré inšpirujú spotrebiteľov k recyklácii, spätnému odberu alebo vyskúšaniu inovatívnych cirkulárnych produktov alebo služieb,“ hovorí Luca Crisciotti, generálny riaditeľ Supply Chain & Product Assurance v DNV.
Povzbudivé je, že len 35,8 % respondentov nepočulo o cirkulárnej ekonomike. Z tých, ktorí o nej počuli, 45 % uviedlo, že má rozsiahle vedomosti a aktívne sa zapája. Vedomosti a angažovanosť sa zdajú byť vyššie medzi mladšími generáciami, kde viac ako 53 % uviedlo, že sa aktívne zapája. V najstaršej vekovej skupine to uviedlo len 32,4 %.
Prieskum odzrkadľuje, že spotrebitelia získavajú informácie prevažne z médií a sociálnych médií (60,9 %), pričom politické diskusie (26,8 %) a priatelia (23 %) zaostávajú. Iba 1 z 5 respondentov uviedol, že informácie získava priamo od výrobcov a dodávateľov, čo poukazuje na to, že podniky musia vynaložiť väčšie úsilie, aby dostali svoje posolstvo k ľuďom a budovali dôveru.
„Výrobcovia a spoločnosti musia riadiť prechod na obehové hospodárstvo. Bez účasti spotrebiteľov to však nie je možné. Je preto potrebné urobiť viac pre vyplnenie informačnej medzery, zabezpečiť, aby bolo informovanie spotrebiteľov prioritou, a poskytovať overené a dôveryhodné informácie,“ hovorí Luca Crisciotti.
Je zrejmé, že spotrebitelia začínajú zvažovať vplyv svojho nákupného správania. Až 48,1 % uviedlo, že kupuje výrobky s recyklovanými vlastnosťami, a 62,9 % uprednostňuje nákup menšieho množstva výrobkov alebo nákup výrobkov z druhej ruky. Zdá sa, že úlohu zohrávajú vzorce správania, výchova a kúpna sila. Ľudia nad 55 rokov vykonávajú viac opráv ako ich mladší rovesníci. Mladšie generácie majú tendenciu kupovať viac produktov z druhej ruky a prenajímať si ich namiesto toho, aby ich vlastnili. To by mohlo odrážať kombináciu nových módnych trendov a ekonomickej sily.
Pri rozhodovaní o kúpe produktov cirkulárnej módy ovplyvňuje spotrebiteľov viacero aspektov. Veľmi dôležité sú informácie o ekologickej stope (49,1 %). Tesne za nimi nasledujú pracovné a pracovné podmienky, kvalita produktu a certifikáty, overené značky a potvrdené tvrdenia o udržateľnosti.
V oblasti módy sú hlavnými dôvodmi pre výber cirkulárneho produktu stále štýl a cena. Prispievanie k environmentálnym a cirkulárnym cieľom je na treťom mieste. Cena je dôležitá najmä pre mladšie generácie, čo môže súvisieť s ich kúpnou silou.
Hoci spotrebitelia nie sú ochotní prejsť na cirkulárny model za každú cenu, je zaujímavé, že keď sa ich opýtate napríklad na cirkulárnosť plastov, väčšinu alternatív k jednorazovým plastom vnímajú ako cirkulárne a udržateľné. To poskytuje spoločnostiam príležitosť prispôsobiť sa a zvážiť inováciu obchodného modelu so zameraním na snahy, ktoré prinášajú najväčší výnos.